TAJUK: VARIASI TIDAK SELANJAR BAGI MANUSIA
1.0) TUJUAN: Mengkaji variasi tidak selanjar yang terdapat pada manusia.
2.0) HIPOTESIS: Tidak semua orang mempunyai kebolehan menggulung lidah.
3.0) PEMBOLEHUBAH:
3.1) Dimalarkan: Pelajar 4 Ibnu Khaldun
3.2) Dimanipulasikan: Perbezaan kebolehan menggulung lidah
3.3) Bergerakbalas: Bilangan pelajar yang boleh menggulung lidah atau tidak
4.0) RADAS DAN BAHAN:
4.1) Kertas graf
5.0) LANGKAH-LANGKAH:
5.1) Pelajar diuji sama ada dapat menggulung lidah atau tidak.
5.2) Pemerhatian dicatatkan dalam Jadual 1.
5.3) Graf bar dilukis bagi pemerhatian yang dicatatkan dalam Jadual 1.
6.0) PEMERHATIAN DAN KEPUTUSAN:
Jadual 1. Kebolehan menggulung lidah bagi pelajar Tingkatan 4 Ibnu Khaldun.
Kebolehan Menggulung Lidah | Bilangan pelajar |
Boleh | |
Tidak boleh |
7.0) PERBINCANGAN DAN ANALSIS:
7.1) Ciri-ciri yang terdapat dalam graf bar yang dilukis itu adalah _____________ dan ______________.
7.2) Kebolehan menggulung lidah ialah jenis variasi ______________.
7.3) Bilangan pelajar 4 ibnu Khaldun yang boleh menggulung lidah ialah ______________.
7.4) Contoh lain variasi tidak selanjar yang terdapat pada manusia ialah _____________ dan ________________.
8.0) KESIMPULAN:
8.1) Kebolehan menggulung lidah bagi pelajar 4 Ibnu Khaldun merupakan variasi ____________________________.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan